SOMMERMØDE 19. august 2021 kl. 1900
Formand Johnny Twile bød velkommen til årets sommermøde.
Sæsonens forløb til nu
Formand Johnny Twile gennemgik året til nu. Han var glad for, at vi nu er næsten tilbage til normaltid efter et år, hvor Coronapandemien har fyldt en del. Bl.a. var det en stor udfordring at finde tid og sted til årets generalforsamling, men det lykkedes heldigvis at komme i mål, dog med forsinkelse.
Golfen har generelt fået stor tilgang under pandemien og det gælder også Dragør Golfklub. Og der har ikke været den normale afgang. Medlemmerne har haft meget tid, hvilket har givet rigtig mange spillede runder. En konsekvens af dette, er at klubben for første gang i mange år, har indført venteliste. Giver naturligt en god økonomi, men også mere slid på banen. Men vi skal kun være glade for denne udvikling.
Der er fokus på tilgængelighed. Til hjælp med dette er der lavet et starterteam, der skal hjælpe spillerne afsted og sørge for at reglerne overholdes vedr. bl.a. bekræftelse af tid. Og de har også lagt bolde sammen, så vi undgår blandinger af 2 bolde og 4 bolde. Da vi er mange spillere i klubben opfordrede formanden medlemmerne til at væbne sig med tålmodighed, da en runde kan tage mere end 4 timer. Og formanden henstillede videre til god takt og tone både på banen, i klubhuset og på medier som Facebook.
Bestyrelsen har brugt meget tid på vand. Og Baneudvalgsformand vil senere beskrive planerne for nye søer med mere.
Junioreliten har klaret sig fantastisk. Vi har en på landsholdet og flere i observationstruppen til landsholdet. Bliver spændende at følge de næste år.
Og så har vi haft stor succes med vores nye koncept Drageunger, hvor børn starter på golf fra 4-årsalderen. Helt fantastisk projekt, der har været spændende at følge, ligesom det har givet en del nye medlemmer oveni.
Projektet med at lave nye golfhuller er pt. på stand by, da det har vist sig nærmest umuligt at skaffe yderligere jord. Men hvis muligheden opstår, så er vi klar til at forsøge igen.
Status regnskab 2021
Næstformand Ulrik Ankerstjerne gennemgik regnskabet fra 1. januar 21 til 31. juli 21. Der laves en løbende månedsrapportering, hvor bestyrelsen får et løbende overblik over regnskabet, ligesom der laves en fremskrivning med årets forventede resultat. Dette er et eminent styringsredskab.
Vi har et forventet årsresultat, der er en anelse foran budget, så vi nu har et fremskrevet resultat på små 600.000 kr. Og der er stadig store poster tilbage til vinterprojekter. Så økonomien er positiv. Der blev spurgt til, hvor stor gælden er til indskudsbeviser. Og her er gælden netop kommet under 2 millioner. Der blev også spurgt til medlemstal. Og her oplyste næstformanden, at vi har ca. 1094 voksne og en total på 1372. Målet er at starte sæsonen med 1000 voksne, og så kommer der indmeldelser i løbet af året, der skal dække den forventede afgang.
Klubhusudvalgsformand Nicolaj Lyck gennemgik kort klubhusudvalgets forbrug, som netop var lagt på klubbens Facebookgruppe. Dette medførte længere debat om klubbens kommunikationsmidler, da flere ikke benytter Facebook. Formanden oplyste, at det er bestyrelsens holdning er klart den nemmeste måde at komme i kontakt med medlemmerne på. Så den vej vil stadig blive fulgt, dog vil klubbens hjemmeside også blive brugt.
Der blev i forbindelse med klubhusudvalgsformandens gennemgang spurgt til rengøring og herunder papirs håndklæder. Rengøring er lagt om og er blevet bedre, men kan altid forbedres yderligere. Nicolaj Lyck lovede at undersøge muligheden for en mere hygiejnisk løsning med håndklæder ifa. luft tørrere.
Endvidere blev der spurgt til terrasseborde, der er i meget dårlig stand. Nicolaj Lyck er i færd med at finde nye borde. Nicolaj Lyck fortsatte, at det hele tiden er en prioritering, da der hele tiden kommer nye ting til i et ældre klubhus. Nicolaj Lyck roste slutteligt vores nye klubhusteam bestående af Kjeld Esbensen og Peter Bothmann. De har sparet klubben for en masse penge bl.a. ved at udbedre skader på terrassegelænder, hvor der var kommet råd i. Og de løser rigtig mange opgaver. Bl.a. hjalp de også med at få etableret et ekstra toilet i klubbens restaurant, som kom efter flere havde ytret ønske om dette på årets generalforsamling.
Banen
Baneudvalgsformand Jørgen Jakobsen fik ordet. Banen har et forholdsvis stort budget og det skal naturligvis bruges fornuftigt. I år har den store opgave været at flytte 39 store træer. De er sat på strategiske områder, og det ser ud til de fleste overlever. Vi har en del lunde, hvor der står små træer af forskellig art. Vi har investeret i en træflytter, der kan flytte små træer. Så vi vil fremover være selvforsynende.
Så har greenkeeperne med en ny maskine priklet fairway hele tre gange. Det har gjort, at det er nemmere for vandet at komme ned og græsrødderne at komme ned.
Spørgsmål om, hvorfor der ikke er jordposer til Turfmærker mere. Jørgen Jakobsen oplyste, at det er med i planen fremadrettet.
Jørgen Jakobsen gennemgik planer for oprensning af søer. Ligger pt. hos Tårnby Kommune, der står for det miljømæssige i Dragør Kommune. Der er lavet en plan, hvor søer renses op over en 3-årig periode.
Vi er i færd med at søge om at få lov til at lave nye søer til opmagasinering. En på trekantsområdet ved hul 16, en bag hul 3 og en i midten af par 3 bane. Kræver landzonetilladelse, VVM-godkendelse og et ok fra lufthavnen, der ikke kan lide store fugle i luftrummet. Samtidig har vi lavet en prøveboring ved hul 16. Giver ca. 3,5 m3 i timen, men vandet meget salt. Tanken er, at den sø som vi forhåbentlig for tilladelse til ved hul 16, kan blive en sø, hvor det salte vand og drænvand blandes. Det vil give egnet vand. Men stadig lange udsigter.
Jørgen Jakobsen oplyste, at baneudvalget har lavet en plan for banens 18 huller. De skal alle have et navn og de skal alle være signaturhuller. Der vil ganske snart starte en medlemskonkurrence, hvor medlemmerne kan byde ind med forslag til navn på de enkelte huller.
Spørgsmål vedr. de mange mounts på banen. Tanken er at de skal flades en anelse ud, så de er nemmere at holde ved lige. Arbejdet med mounts ligger for nærværende stille, da ynglesæson først skal overstås.
Jørgen Jakobsen gennemgik nogle af vinterprojekterne. Teested hul 10 lægges om, så det kommer tættere hegnet mod hul 18. Det betyder spillerne vil sigte mere mod venstre og derved undgås de mange bolde, der lander på hul 18 og derved udgør en sikkerhedsrisiko. Tee 51 på hul 8 skal lægges om, så det peger rigtig retning. Hul 4 overvejes nyt løftet teested umiddelbart udenfor søen, hvor teested er nu.
Spørgsmål om hvorfor der startes skiftevis fra hul 1 og hul 10. Skyldes at slid skal fordeles jævnt på banen. Og da flere kun spiller 9 huller (herunder begynderklub), så var der mange, der aldrig spillede bagni.
Spørgsmål om det kunne være en ide, at sætte en klokke eller lignende op på hul 18 i lighed med klokkejernet hul 9. Jørgen Jakobsen lovede dette vil blive taget med på et møde i baneudvalget.
Afsluttede bemærkninger
Spørgsmål om hvornår de aflyste kurser i nyt handicapsystem afholdes. Jørgen Jakobsen, der også er i Regel- & etiketteudvalget oplyste, at de tages op efter sæsonen.
Spørgsmål til vinterbanen og om den vil blive vendt om, så der skal spilles baglæns, som flere rygter har talt for. Jørgen Jakobsen svarede, at der ikke er taget beslutning endnu, men vil blive meldt ud i god tid. Og der blev samtidig spurgt til vinterlånemåtterne. Der savnes et hul til at isætte tees. Bliver ligeledes taget op.
Spørgsmål til tordenvejr og regler herunder. Og læskure i samme forbindelse. Jørgen Jakobsen meddelte efter længere debat om emnet, at regel- & etiketteudvalget vil lave retningslinjer vedr. tordenvejr. Pointerede samtidig at læskure ikke giver sikkerhed mod lyn.
Formanden sluttede sommermødet med at takke for fremmødet.
For referat Torben Ehlers